maja 15, 2018

Elementals. Proroctwo Cieni | Michelle Madow


Gdy Nicole przeprowadza się do nowego miasta, już pierwszego dnia szkoły, kiedy trafia do sali ukrytej za biblioteką, dowiaduje się, że magia naprawdę istnieje, a ona sama jest potomkinią greckich bogów. Jej niezwykłe zdolności wskazują na to, że jest nawet potężniejsza... Dziewczyna od podstaw musi nauczyć się o żywiołach wszystkiego, co jej niezwykła klasa od dawna już potrafi, ale, ku zaskoczeniu wszystkich, to nie jest dla niej żadnym problemem. Choć Nicole nie do końca rozumie swoje moce, szybko odnajduje się w nowej rzeczywistości, a wtedy dostaje kolejne zadanie. Musi odszyfrować pradawną przepowiednię.
Jej rozwiązanie znajduje się jednak tuż koło nosa. W noc Olimpijskiej Komety, ona i czterech jej przyjaciół, zostaje obdarzonych mocą żywiołów. Wraz z Kate, Chrisem, Danielle i Blake'iem muszą współpracować, by dotrzeć do końca zagadki i zwalczyć złe moce, które powracają, dzięki portalowi osłabionemu przez Kometę. Wszystko byłoby jeszcze o wiele prostsze, gdyby między Nicole a Blake'iem nie zrodziło się płomienne uczucie. A Danielle nie lubi, gdy ktoś interesuje się jej chłopakiem...


"Z początkiem nowego roku niebiosa
Przetnie Olimpijska Kometa, a wtedy mur
Zacznie kruszeć. Piątka reprezentująca każdy
Element świata wspólnie będzie dążyć do
Przywrócenia równowagi, A rozbudzi ich
Potęga Eteru. Podróż powiedzie ich na
Wschód, ścieżką ku Cieniom, które będą
Im służyć za przewodnika."


"Pierwszy tom serii Elementals, żywiołowej odpowiedzi na Harry’ego Pottera i Percy’ego Jacksona!" Jako że nie czytałam ani jednej z tych książek, przywołałam to zdanie z myślą, że być może zachęci Was do sięgnięcia po tę książkę. A dlaczego? Bo uważam, że zdecydowanie warto! Kiedy usiadłam do lektury Proroctwa cieni, nie spodziewałam się, jak bardzo spodoba mi się ta prosta, ale intrygująca fabuła. Kilkanaście minut po rozpoczęciu czytania zdałam sobie sprawę, że jestem już prawie na pięćdziesiątej stronie, bo  kartki wręcz same się przewracały.  Cieszę się, że nie odkładałam jej lektury na później, bo książka jest niezwykle lekka, co mnie zaskoczyło, i wreszcie od, dłuższego czasu, miałam wrażenie, że czytam z przyjemności. Nie miałam ochoty odłożyć tej pozycji na bok ani na moment. Wydarzenia w niej zawarte były dynamiczne i rozwijały się szybko, co w ogóle mi nie przeszkadzało, a wręcz było atutem przy tych wszystkich ciągnących się książkach ostatnimi czasy.

Historia skupia się na grupie pięciu przyjaciół z "boskiej" klasy. Są to potomkowie bogów greckich. Ich historia oraz powiązane z nimi elementy odgrywają w fabule kluczową rolę, więc jeśli kogoś interesuje ten temat, to z pewnością mu się spodoba. Pojawia się tutaj wątek historyczny, ale subtelnie wpleciony, nie zanudzający - wiem, co mówię, bo sama za nimi nie przepadam. Wszystko to wplecione jest w magię, wokół której akcja się rozwija. Lekcje czarowania, walka ze złem - to może brzmieć trochę jak Harry Potter.

Główna bohaterka, Nicole Cassidy, to zwyczajna dziewczyna, która wprowadza się do nowego miejsca i tak trafia do czarodziejskiej klasy, o której istnieniu nikt, poza nimi, nie ma pojęcia. Tam poznajemy pozostałą czwórkę, a każdy ogrywa ważną rolę, jest pojedynczym elementem układanki, panuje nam innym żywiołem, cechuje go inny charakter. Inteligentna Kate, zabawny Chris, lubiąca skupiać na sobie uwagę, wredna Danielle i tajemniczy, niezwykle przystojny Blake zabierają nas w podróż po świecie magii, zagadek i przygód. Każde z nich prezentuje coś zgoła odmiennego, a to dodaje historii oryginalności. Muszę przyznać, że autorka dobrze wykreowała bohaterów, żadne z nich mnie nie irytowało, nawet "typowa" Danielle, która miała swoje momenty i celowo zachodziła za skórę tylko wtedy, gdy należało. Mogę się przyczepić jedynie do tego, że niewiele wiemy na temat postaci, ponieważ pisarka nie wspomniała nic o ich życiu, więc wszystko, co znamy, to ich cechy charakteru, które możemy wywnioskować z zachowań.

Jeśli chodzi o wątek miłosny, jest on nieco skomplikowany, ale nie aż tak bardzo, bowiem wygląda on mniej więcej tak: zakochałam się w tej cudownej okładce już od pierwszego wejrzenia i myślę, że powstała między nami taka więź, jaka zrodziła się pomiędzy Nicole a Blake'iem. Jednak na jego jaśniejsze rozwiązanie oraz na odpowiedzi na pozostałe pytania (nie)cierpliwie czekam do premiery kolejnego tomu. 

Pierwsza część serii Elementals to niewymagająca lektura, napisana prostym językiem, lecz nie infantylnym, pełna magii, inteligentnych tajemnic, opakowana w piękną okładkę, w której zakochałam się od pierwszego wejrzenia. Autorka nie rozciąga opisów i czasami są one niezbyt szczegółowe, ale to również mi nie przeszkadzało, a wręcz było przyjemne, bo czytelnik dostaje wyłącznie niezbędne informacje, bez zbędnego rozgadywania się. Jest to pozycja, którą zdecydowanie fan fantastyki powinien mieć na swojej półce. Sądzę, że spodoba się ona zarówno młodzieży, jak i starszym czytelnikom. 


"Wszystko, w co dotąd wierzyłam zostało przewrócone do góry nogami, i choć brzmiało to jak szaleństwo i prawdopodobnie było niebezpieczne, uwielbiałam każdą chwilę tej nowej dla mnie rzeczywistości."

Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Kobiecemu.

Brak komentarzy: